måndag 23 mars 2009

Stå stilla en stund

Vänta, stanna, stå stilla en stund
Stanna på kanten till din avgrund
Sluta drömma om att sova en blund –
Att vila under himlen i din begravningslund

Titta ner i djupet, vad är det du ser?
En enkel lösning, när du inte orkar mer?
Vänta, stanna, stå stilla en stund, jag ber
Att du stannar på kanten och tittar ner

Titta tillbaka, långt innan moderna påfund
Långt innan vi såg jorden som rund
Och gamla gudar fylldes av avund
Över livets förgänglighet – att vilja utnyttja var sekund

Men vilja blev ville och du vill inte mer
Du ser bara mörker, varthän du ser
Vänta, stanna, tänk efter en stund, jag ber
– Se dig omkring och fall inte ner

Öppna ögonen, försök komma underfund
Med att en slit-och-slängsyn på livet ej är sund
Och stanna, stå stilla en stund
Stå stilla tills du står på stadig grund

2 kommentarer:

O sa...

Älskar denna. :) Underbart välskriven och med ett träffsäkert budskap. Som Meng säger, you are like the goddess of rhyming - helt otroligt!

"Men vilja blev ville och du vill inte mer" - alliteration yes, väldigt talande.

"Med att en slit-och-slängsyn på livet ej är sund" - Är den här riktad till någon speciell person? Det känns som att du skriver till någon du vill rädda från att trilla ner i den där avgrunden. Tyvärr är ju slit-och-släng synen på livet den mest tilltalande för ungdomar idag (inte bara idag förresten - typ alltid). Sex, drugs and rock'n'roll. Hade gärna haft en disskusion om varför just det är så attraktivt. För själv tycker jag verkligen det, men kan inte förstå varför eftersom det är så destruktivt.

Det känns som budskapet verkligen är en uppmaning till någon (eller alla) att stanna upp och sluta stressa, sluta finna temporära, destruktiva lösningar på problem, och börja "ta hand om" sig själv på ett bättre sätt.

Alex sa...

tack =)

Den är inte riktad till någon särskild person, men det är en situation jag har varit i förr, det där att försöka få någon man bryr sig om att förstå att det finns saker som är värda att leva för.

Humm, jag tycker inte nödvändigtvis att leva vilda liv måste innebära att man har en slit-och-slängsyn på livet. Hellre kvalité än kvanitet, det är viktigt att man gör något i livet förutom försöker få det att vara länge. Men man behöver inte nödvändigtvis göra destruktiva saker bara för att man lever livet. Det jag reagerar på är att välja att göra destruktiva saker och inte bry sig. Att inte bry sig om livet tycker jag inte är sunt, jag tror det är det jag försöker säga.

Men varför destruktivt beteende är så attraktivt... du, jag kan inte låta bli att undra det heller. För att man känner sig levande om man har motsatsen närmare till hands för jämförelse? Jag vet inte...

Det du skriver om budskapet håller jag med om, det gäller att ta hand om sig själv. Jag tror man lär i skolan, av att umgås med folk, av erfarenheter och av att reflektera själv. Jag tror många "temporära, destruktiva lösningar på problem", som du så väl uttrycker det, delvis gårut på att man tar genvägar förbi det där med reflektion t.ex. Man gör saker utan att lära sig något av det, utan att tänka efter. Man stannar inte upp utan man stressar bara vidare tills man inte orkar längre. Och om man inte stannar så blir det ju så mycket svårare att se allt det vackra.