söndag 22 mars 2009

Asagudar på akuten

Om de gamla gudarna kom till vår värld
Skulle de förfasas över lätthet och flärd?
Eller skulle de fröjdas och roa sig
Dra i sig mjöd och dra ut på galej?

Kanske skulle Tor ragga när han supit till
"Du kan känna på min blixt om du vill"
Samtidigt som en alldeles förfärad Frej
Hör Hugin och Munin komma ut som gay

Kanske skulle de dricka laget runt
Tills lagret börjar bli alltför grunt
Och klagande gudar beklagar sig
Över att ölen inte räcker till, åh nej!

Kanske skulle de sluta kvällen på akuten
Eller inlåst på avdelning som är sluten
Efter att Tor har antastat unga mör
Och resten supit tills levern sakta dör

Ja, jag undrar vad vår värld hade gjort
Mot gudarna om de lämnade sitt fort
Klev ur böckerna om en äldre lära
Och såg vår värld locka, eller förfära?

Skrev den här någon gång i höstas efter utmaningen att få in rimmen "nej", "galej", "Frej" och "gay" i samma dikt...

2 kommentarer:

Meng sa...

Du är nästan lite för bra på att rimma. Det är nästan lite läskigt.

(Jag gillar fortfarande att du fick in "gay" på Hugin och Munin.)

Lucidor sa...

Jag måste tillägga att det var jag som la in den absurda utmaningen att basera en dikt på de orden.

Det värsta är att du lyckades med det. Därmed håller jag med Meng.