onsdag 5 november 2008

Flickan som var

Det här är väl mer en dikt om depression under hösten än om höstdepression. Jag vill skriva något som mer direkt handlar om höstdepression sen, men här är nåt annat så länge i alla fall.

Jag ser en liten flicka
Vars ögon svämmar över
Drunknandes i känslor
Hon tror att hon behöver

Jag ser en liten flicka
Som tiden stannat för
När ingen annan stannar
Och inga tårar får gehör

Jag ser en liten flicka
Som vilsen faller ner
Barfota på grusig väg
Och knappt kan orka mer

Jag ser en liten flicka
Som reser sig att gå
Med påklistrat leende
Möta livet leende ändå

Jag ser en liten flicka
Som tvekande tar tag
Håller fast vid glädjen
Och försöker än idag

Jag ser en liten flicka
Glad en gången höst
Sorgsen sen den nästa
Hösten efter funnit tröst

Jag ser en liten flicka
Som ingen annan ser
En flicka i ett minne
Som inte lever mer

Jag ser en vuxen kvinna
Där flickan var förut
Det är den fjärde hösten
Och hon är vuxen nu till slut

2 kommentarer:

Meng sa...

Den är ändå en bra dikt :) Enkel och succint, vad det nu ska heta på svenska.
Det enda jag har lite problem med är den sista strofen. Det känns som om den lämnar lite hängandes i luften. Är flickan glad eller ledsen? Är det positivt att hon är vuxen eller har hon inte löst sina problem? Om du fattar vad jag menar. Eftersom du har använt sju strofer till att beskriva hennes känslor tidigare känns slutet lite abrupt.

Alex sa...

tack =)
I tidigare strofer står det "Håller fast vid glädjen, Och försöker än idag", och "Hösten efter funnit tröst", vilket jag tänker innebär att hon är glad och har funnit tröst i nutid, eftersom flickan hon har tänkt tillbaka på är "En flicka i ett minne, Som inte lever mer". Men du har rätt, det inte framgår om det är positivt eller negativt att hon har blivit vuxen, jag tänkte att hon hanterade saker som en liten flicka innan, men lärde sig av sina erfarenheter och blev vuxen. Fast det var nog mer logiskt i mina tankar. Sen att det var abrupt förlarar jag med att det tidigare beskrevs mycket eftersom: "Jag ser en liten flicka
Som tiden stannat för". Det är så väldigt lätt att haka upp sig på det som är jobbigt.