tisdag 20 januari 2009

Ode till svenska A1

Orden flödar i en stridig ström
Jag vaknar ur en halvkvävd dröm
Till ord jag inte visste fanns
I glad dans av ordrik abundans
Och fulla av tvivelaktig assonans
Meningar så underbart pleonastiska
Tydligen underbart fantastiska
Meningar, o så osyntaktiska
Och ord som aldrig upphör flöda –
Litteraturkritik har kraft att döda

Jag tycker om svenska som ämne, men inte kombinationen Gustav Fröding, ett kvavt klassrum och prov på litteraturtermer under en av höstens lektioner ;-)

6 kommentarer:

popapraniec sa...

Hahahah

"Och ord som aldrig upphör flöda –
Litteraturkritik har kraft att döda"


Bra skrivet, detta blir nog mitt favoritinlägg här hittills. :]

O sa...

litteraturkritik dödar indeed. xD

Meng sa...

Min favorit är "Jag vaknar ur en halvkvävd dröm".
Dessutom creds till dig för att du lyckades få in "pleonastiska" :D

Lucidor sa...

Luftmensch said it. Strindberg har jagat mig med blåslampa de senaste dagarna, den jäveln.

Alex sa...

Tack =)
Haha, pleonastiska, trestavigt rim, the way Fröding likes it. Inte för att det typ nånsin låter naturligt, men ändå ;) Suck, varför ska folk överdriva så mycket hela tiden?
Och blåslampa, haha, den där Strindberg var en otrevlig filur...
Vilket påminner mig om matteportfolion, den är också otrevlig. Bä.

Lucidor sa...

Ditt nästa projekt borde vara att skriva en dikt som förmedlar tesen att matteportfolios och Strindberg i själva verket är samma sak (då jag tvivlar på att Strindberg var en person på riktigt). Därav den gemensamma hemskheten.