söndag 26 oktober 2008

Mitt episka quest

Jag förtärs av en önskan:
Jag vill bli nåt
På denna pale blue dot
Jag vill inte falla i glömskan

Å andra sidan är det egentligen ganska meningslöst,
När allt kommer omkring, vad gör det för skillnad?
Fast det är väl just det jag strävar efter: skillnad
Vilket är det jag vill hängiva mig åt, hämningslöst

Självdestruktivitet hindrar mig:
"Det där kan jag göra sen"
"Det löser sig"
Jag känner mig aldrig riktigt ren

Varför gör jag de valen jag indirekt gör?
Varför gör jag inte det som jag logiskt sett bör?
Varför ger jag efter till synd och lust?
Varför står inte mitt första beslut kvar robust?

Kanske är jag det jag strävar efter att inte vara
En som precist kan beskrivas med ordet "bara"
Kanske kommer jag kunna se mitt liv bakåtblickande
Och precist kunna beskriva det som ett misslyckande

3 kommentarer:

Alex sa...

skitbra! Jag gillar hur du använder "precist" i sista strofen, och hur du använder rim, det fungerar bra och vad du säger i dikten är väldigt intressant!

O sa...

the existential dilemma.

we want to make a lasting impression, something the world will remember us by.

i liked it =)

Meng sa...

Det är väl det många är mest rädd för, att se tillbaka på sina liv och inse att man itne har gjort något av betydelse. Men jag tror faktiskt att väldigt få blir helt bortglömda. En större del av de intrycken man för på världen märker man aldrig själv.
Bra dikt, för övrigt :)