onsdag 15 oktober 2008

Misstag

Att vilja - men inte att våga
Att skilja - mig ifrån den plåga
Som rädslan är - mot mitt begär
Segerns sötma sviker snopet
Ty jag den aldrig får smaka

Att förnedras - istället för att hedras
Ty jag saknar stolthet och mod
Att klandras - och till och med bedras
Ty jag är inte god
Nej

EDIT (15-10-08 23:23)

Eftersom jag bestämde mig innan idag för att skriva en dikt på "A" (fast det blev lite tråkigt med bara bokstaven A, så det fick bli ord som började på A istället). Men jag kände inte att den förtjänar ett nytt inlägg, mest en kul grej:-)

"Anonym Antikrist"

Allvarligt antytt att alla alltid alliera.
Att ambitiöst avtal acceptera,
alternativt absorberas av aggressiv agent...

Adoptera avancerad administration;
absolut adderande ackumulation,
av automatiserade avantgardes akademiker...

Akut alarm: armén arrangerat attackerar!
Artilleriets ammunition ackompanjerar,
arbiträr auktoritet assisterar apokalypsen...

Abrupt avtalet avslutas, alla assimileras:
arbetets argument aktivt applåderas.
Att artister aldrig attraheras...

9 kommentarer:

O sa...

varför har du ett nej på slutet? tycker det hade vatt bättre utan det, det bryter the flow på nåt sätt.. sorglig sak, är den autobiographical? för jag tycker du e modig ^^

void sa...

Nejet förstärker känslan imo samtidigt som det på ett sätt avslutar på ett passande sätt. Dessutom är det en allusion till David XD
Till viss del är den väl autobiographical, men det är nog de flesta dikter tror jag, även om dikten inte nödvändigtvis beskriver helheten, utan kanske bara en del.
Tack, skönt att få veta:)

Aurkahes sa...

Jag säger wow! massa skicklighet med din a-dikt! jag är imponerad! dock måste jag säga att det var lite svårt o hänga med, men kan bero på alla a:n xD (och för min ordkunskap är ganska mager xD)
misstags-dikten är väldigt fin, och tyvärr lätt o känna igen sig i.
tycker du ska spinna vidare på fler "bokstavs-dikter" :)

Lucidor sa...

A? A! Somebody hugged his dictionary!

That said, I like.

Meng sa...

Det var faktiskt en bra A-dikt. Jag trodde inte att du skulle kunna göra något vettigt av bara a-ord, men det är rätt imponerande att dikten ändå har en poäng.
Nu tycker jag att du kör igång med svampdikten :P

Alex sa...

Jag gillar lätt a-dikten! Den har ju en poäng och bra språk trots att allt börjar på A! Skitbra jobbat!

void sa...

:))))) Svamp dikt - coming up!

David sa...

Jag måste ju kommentera det här, om min storslagna poetiska talangfullhet har inspirerat en sådan begåvning som ara.

Riktigt imponerad av A-dikten, jag fick en mental bild av en journalist som på grund av psykiskt sammanbrott (rufsigt hår)och dåligt självförtroende fastnat i en drömvärld av A-allitterationer. Men jag har kanske lite för mycket fantasi.

void sa...

David, menar du att du ser rösten/författaren/whatever som journalisten? Fantasi=bra!